vrijdag 26 april 2013

sssssssssssssssssssssssssssssssssssssssst

Stilte, ik zit hier nu op de bank te genieten van de stilte, nou ja de wasmachine is bezig zijn ding te doen, Lodewijk is zijn snavel aan het schuren, en de tv staat aan. Maar toch is het heerlijk stil.

Mijn moeder merkte terecht op of ik niet lekker was, dat is namelijk altijd zichtbaar aan mijn mond, wordt grauw rondom mijn mond. Op zich voel ik mij prima, behalve moe, heel vermoeid vandaag. Hopelijk is dat morgen minder, dan toch weer afgesproken om te gaan winkelen, al wel aangegeven dat ik dat niet de hele dag ga vol houden, maar een paar uurtjes en het is met mijn moeder, dus dat komt wel goed.

Dat moet ook, afgelopen 10 weken heb ik daar hard voor gerevalideerd, om oa mijn grenzen aan te geven. iedere week konden we dat wel evalueren. Nu kan dat niet meer, althans niet meer met ons groepje, want gisteren was de laatste dag. Snik snik. Ik kan er normaal snel overheen stappen, maar dit keer niet. We hebben in die 10 weken lief en leed gedeeld en we hadden een hele leuke groep, dus ja ik ga ze zeker missen. Uiteraard houden wij contact, maar het is toch niet meer iedere week samen lachen, huilen en sporten. En tja nu moet je het ook alleen gaan doen en kun je niet die week erna bespreken wat goed en fout ging. Spannend spannend. Ik heb wel onwijs veel geleerd deze periode. Zoals al gezegd, grenzen, balans, ontspannen en ja zelfs op de zweverige manier, accepteren, herkenning, de psych en het omgaan met alles, nou ja en nog veel meer. En nu afwachten hoe het zich verder in de praktijk gaat uitpakken. In ieder geval is de Facebook pagina al aangemaakt om als groepje te kunnen delen, de ervaringen, de vragen. Nu nog een paar motiveren om een FB account aan te maken ;)

Ow en heb deze week er weer wat bijgeleerd over mijn lichaam. Na 2 weken hoofdpijn was ik het spuugzat, niks hielp. ja vorige week 1 dag nadat de oedeemtherapeut een triggerpoint had behandeld, maar het kwam volop terug en het was niet te onderdrukken door tabletten. Afgelopen dinsdag was ik bij de andere fysio, deze kraakt mijn nek altijd, en yep sindsdien ben ik weer hoofdpijnvrij. Dat het dan ook zo dwars zit, merk je nadien ook aan hoe uitgeput je bent van de behandeling, het liefst kroop ik meteen onder de wol, maar dat zat er helaas niet in.

Daarnaast heb ik altijd al brede bovenbenen gehad, als ik aan het lijnen ben, overal gaat het af, behalve van mijn benen, ja iets maar niet zoveel als gewenst. Nu vertelde van de week de oedeemtherapeute dat er naast lymfoedeem ook lipoedeem bestaat. En lipoedeem kan weer omslaan in lymfoedeem. Nu hoor ik de geinporums al: Lipoedeem? Opzwelling van de lippen (en ja vul ze zelf maar in welke). Maar als jullie eens verder denken, waar staat lip nog meer voor, idd vet!
Tja, iedereen die mij al langere tijd, zo niet mijn hele leven, kent, weet dat ik niet de magerste qua bouw ben. Ach nee ik was vroeger niet dik, dat is pas later gekomen, dat zie ik nu dan in, vroeger niet helaas. En dat heeft dan weer te maken met de auto, de gezelligheid, soms de verveling en de drukte van alles behalve met het sporten.
Maar goed dit alles heeft dus gelukkig niks te maken met mijn benen. Lipoedeem is namelijk opeenhoping van vet in de benen, vaak de bovenbeen en knie, maar sommigen hebben het ook in onderbeen en/of voet. Nou bij mij dus bovenbeen. Het is nog geen erkende ziekte, althans niet door de artsenwereld, wel door de oedeemtherapeuten. En als dit niet behandelt wordt dan kan het wel erger worden. Deze mevrouw leert steeds verder mijn lichaam kennen en ik vind het wel prettig zo. En ik moet ook nog eens zeggen dat ik er veel baat bij heb, mijn bovenbeen is al soepeler en wat slanker, dus het vocht is er voor een deeltjetjetje uit (niet denken dat ik blijf haken, wil ff de kleinheid aangeven). En omdat het dus zo'n goede invloed heeft, ben ik ook maar weer gestopt met de plastabletten, eindelijk alleen nog maar de pil, voel ik me wat minder patiƫnt van. Niet dat de apotheek bij ons thuis dan klaar is, want Martins kant blijft goed gevuld;(

Heb ik verder nog wat te zeuren? Och nee ik zeur niet. Als het jullie namelijk niet aanstaat dan lezen jullie het lekker niet en als je deze zin dus wel leest dan boei ik je toch nog, nou ja sommigen lezen uit pure nieuwsgierigheid.

Aankomende week de troonswisseling, tja ben dan toch wel een monarchist, vind het prachtig. Sommige lopen te klagen en zeiken dat het allemaal zo veel geld kost, nou ga dan maar eens narekenen wat een president kost, idd ook belachelijk veel, zo niet veel meer. Frankrijk schijnt bijvoorbeeld meer kwijt te zijn aan haar President dan wij aan onze Koningin en vanaf 30 april Koning. En het koningshuis doet zat voor het land, want bij staatsbezoeken wordt er ook op handelsvlak goed werk verricht. En ach beetje pracht en praal en voor de kleine meisjes een droomwereld, leuk toch.

Zondag gaat Martin met zijn broertje en zijn schoonvader op stap, als het goed is gaat er nog een 4e persoon mee, maar die is nog niet bekend. Eigenlijk zou het mijn vader zijn, maar zijn gezondheid laat hem in de steek, vooral nu. Ik heb Martin er toe aangezet om wat te gaan doen, hij doet dit soort dingen niet vaak en toch heeft hij het nodig, dus chop chop. Ze gaan naar Zandvoort http://www.americansunday.nl/site/home.html, hopelijk hebben ze een hele leuke dag.

En dan tip van de dag, morgen op SBS6 om 23.00 De beste liedjes van. En dit keer met Ben Saunders, tja dat vind ik toch echt een geweldige zanger, ben wel van de badboys, maar hij heeft zo'n giga stem, super!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten